"Van vondst tot kunstwerk #1"

Welkom bij Verhalen uit het Atelier. Hier neem ik je mee achter de schermen van Wel-Creatief. Ontdek hoe een gevonden veertje,  kan uitgroeien tot een uniek kunstwerk. Persoonlijke verhalen, inspiratie en de liefde voor Mixed Media staan centraal.

Dit bloemenmandje is ongeveer 30 cm hoog en 30 cm doorsnee

Waarom ik veertjes bewaar...

Sommige mensen lopen een veertje zomaar voorbij. Ik niet.

Als ik tijdens een wandeling een mooi veertje zie liggen, buk ik bijna automatisch. Niet omdat ik weet wat ik ermee ga maken, maar omdat ik het zonde vind om zoiets moois achter te laten.

Kijk maar eens goed naar een veer. Geen enkele is hetzelfde. De kleuren, de tekening, de zachtheid... de natuur maakt de mooiste kunstwerken.

Zo ging het ook met dit mandje.

Eigenlijk was het helemaal niet de bedoeling om een mandje te maken. Ik had eerder gewerkt met verstevigd draad, maar dat project werd technisch niet zoals ik had gehoopt. Weggooien vond ik jammer. Dat materiaal had nog zoveel mogelijkheden.

Dus begon ik opnieuw, zonder plan. Gewoon kijken wat het draad mij vertelde.

Langzaam ontstond een open mandje. Niet strak en perfect, maar luchtig en speels. Precies zoals ik het mooi vind.

En ineens wist ik wat erin moest komen.

Mijn verzameling veertjes. Samen met droogbloemen die ik onderweg of in mijn tuin heb gevonden. Kleine schatten uit de natuur die anders misschien onopgemerkt zouden blijven.

Voor mij is creativiteit vaak niet iets bedenken.

Het is iets zien.

Zien wat anderen misschien voorbijlopen. En ontdekken dat een veertje, een bloem of een restje draad samen ineens een nieuw verhaal vertellen.

Misschien is dat wel de mooiste kant van creatief zijn, uiteraard kan iedereen het mandje naar eigen idee decoreren met de materialen die op voorraad zijn in het Atelier

 

🌿 Blog: Twijfel tijdens het maken? Dit hoort erbij (en dit kun je doen)

Je kent het vast wel…
Je bent lekker bezig, laagje voor laagje, vol enthousiasme begonnen…
En ineens gebeurt het.

Je kijkt naar je werk en denkt:
👉 “Oh nee… dit wordt helemaal niks.”

Twijfel.

En weet je?
Dat moment… hoort er gewoon bij. Echt waar. 💛

🌸 Het punt waar veel mensen stoppen

In mijn workshops zie ik het zo vaak gebeuren.
Cursisten zijn heerlijk gestart, vol ideeën…
Maar zodra het even “rommelig” wordt, slaat de twijfel toe.

En dan gebeurt er één van deze dingen:

  • Ze stoppen te vroeg
  • Ze gaan alles “veilig” maken
  • Of ze willen het ineens helemaal anders

Zonde… want juist dáár begint de magie.

🎨 Waarom twijfel eigenlijk een goed teken is

Twijfel betekent niet dat je werk mislukt.
Het betekent dat je in het proces zit.

Je werk is nog niet af.
De lagen zijn nog met elkaar in gesprek.
Er moet nog iets gebeuren.

✨ Zie het als een tussenfase
Niet als een eindpunt

🌿 Wat kun je doen als je vastloopt?

Hier zijn een paar simpele dingen die ik zelf (en mijn cursisten) altijd adviseer:

  1. Neem afstand
    Loop even weg. Ga koffie drinken ☕
    Als je terugkomt, kijk je met frisse ogen.
  2. Draai je werk
    Serieus, dit helpt zó vaak!
    Ineens zie je nieuwe vormen en mogelijkheden.
  3. Werk in laagjes (niet oplossen in één keer)
    Je hoeft het niet meteen “goed” te maken.
    Voeg iets toe. Nog een laag. Nog een detail.
  4. Zoek het contrast op
    Is alles zacht? Voeg iets krachtigs toe.
    Is alles druk? Breng rust aan.
  5. Vertrouw op het proces
    Misschien wel de belangrijkste 💛
    Niet stoppen… maar doorgaan.

💛 Wat ik altijd zeg in mijn lessen

“Het is nog niet mislukt… het is gewoon nog niet af.”

En dat is echt zo.

De mooiste werken ontstaan vaak ná dat moment van twijfel.
Omdat je dan loskomt van “mooi willen maken”…
En echt gaat creëren.

🌸 Tot slot

Dus de volgende keer dat je denkt:
👉 “Dit wordt niks…”

Denk dan:
“Ik ben er bijna… dit is het punt waar het interessant wordt.”

En geloof me…
Als je doorgaat, ga je jezelf verrassen.